Публікації Що зміниться після ухвалення закону про криптовалюту, віртуальні активи в Україні

Верховною Радою України 08.09.2021 було ухвалено ЗУ "Про віртуальні активи" (далі за текстом - "закон"), довкола якого було й залишається багато суперечок і невизначеностей. Хайп навколо цього закону насамперед пов'язаний із тим, що здійснення операцій із криптовалютою та віртуальними активами вже є новою реальністю, як у світі, так і в нашій країні.

Станом на 08.09.2021 це питання ніяк не було врегульовано. Тож пропоную з'ясувати, яка мета ухвалення цього закону, які правовідносини він регулює, та які нові правові інструменти запроваджуються.

Цель принятия ЗУ "О виртуальных активах"

Як уже вище було зазначено, здійснення операцій з віртуальними активами є нормою сьогодення, в тому числі в нашій країні. Хтось уже інвестує свої грошові кошти в криптовалюту, займається трейдингом, проте певний відсоток людей досі не наважується на взаємодію з віртуальними активами, зокрема через відсутність законодавчого регулювання.

Досі не були врегульовані такі питання, як: оподаткування криптовалюти та віртуальних активів; обов'язковість їхнього декларування; хто та на підставі чого вважається власником віртуальних активів; що взагалі в розумінні законодавця вважається віртуальним активом та багато інших питань, що залишалися/залишаються не врегульованими. Частково деякі питання були вирішені з ухваленням цього закону, а ті, що залишилися не розкритими, очікується, що будуть вирішені в Законі України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування криптовалюти або операцій з віртуальними активами в Україні, текст нової версії якого, станом на дату написання статті, у відкритих джерелах відсутній. Є лише проєкт закону, який було відкликано 29.08.2019.

Навіщо це державі і чи потрібно це зацікавленим особам?

Я вважаю, що можна виділити дві основні причини, з якою метою було ухвалено цей закон.

  1. Державі це необхідно насамперед тому, що крім державного бюджету проходять значні суми грошових коштів. Я маю на увазі можливі податкові зобов'язання, виникнення яких зумовлено здійсненням операцій з віртуальними активами. Мовою трейдерів у держави виник FOMO.
  2. Необхідність у новому механізмі, який, на думку держави, дасть змогу збільшити ефективність у розкритті злочинів, для здійснення яких - використовуються віртуальні активи.

Чи потрібно це зацікавленим особам, учасникам ринку віртуальних активів?

На мою думку, у переважної більшості учасників ринку віртуальних активів (трейдерів) відсутня необхідність в ухваленому ЗУ "Про віртуальні активи". Бо, якщо все працює і люди заробляють на цьому великі гроші, то вони не потребують втручання держави в ці процеси. Так, може для певних великих гравців на ринку віртуальних активів цей закон відіграє важливу роль, але це виняток.

Які правовідносини регулює ухвалений закон

Для початку, давайте з'ясуємо, що законодавці визначають віртуальним активом.

Так, відповідно до п.1 ст.1 ЗУ "Про віртуальні активи":

Віртуальний актив - нематеріальне благо, що є об'єктом цивільних прав, має вартість та виражене сукупністю даних в електронній формі. Існування та оборотоздатність віртуального активу забезпечується системою забезпечення обігу віртуальних активів. Віртуальний актив може посвідчувати майнові права, зокрема права вимоги на інші об'єкти цивільних прав.

У свою чергу сам віртуальний актив поділяється на:

  • забезпечений віртуальний актив - віртуальний актив, що засвідчує майнові права, зокрема права вимоги на інші об'єкти цивільних прав.

Забезпечені віртуальні активи є фінансовими віртуальними активами і поділяються на:

  • емітований резидентом України забезпечений віртуальний актив, забезпечений валютними цінностями (далі - ЗВА (ВЦ)
  • емітований резидентом України забезпечений віртуальний актив, забезпечений цінним папером або деривативним фінансовим інструментом (далі - ЗВА (ФІ)
  • незабезпечений віртуальний актив - віртуальний актив, що не засвідчує жодних майнових або немайнових прав.

Закон регулює правовідносини, що виникають у зв'язку з обігом віртуальних активів в Україні, визначає права та обов'язки учасників ринку, принципи державної політики у сфері обігу віртуальних активів. Виходячи з цього, нам необхідно встановити, що є обігом віртуальних активів і, які особи вважаються учасниками ринку віртуальних активів.

  • Обіг віртуальних активів - усі правовідносини, які стосуються віртуальних активів, що виникають між учасниками ринку віртуальних активів, а також між ними та державою.
  • Учасниками ж ринку віртуальних активів є послуги, пов'язані з обігом віртуальних активів, а також будь-які особи, які здійснюють операції з віртуальними активами у своїх інтересах.

Хочу звернути увагу, що цей закон не застосовується до правовідносин, пов'язаних з випуском, обігом, зберіганням і погашенням електронних грошей, а також до правовідносин, які виникають під час емісії, обігу, викупу цінних паперів та виконання зобов'язань за ними, укладення та виконання деривативних контрактів, заміни сторони деривативних контрактів і вчинення правочинів з фінансовими інструментами на ринках капіталу, експлуатації програмних чи програмно-апаратних комплексів обміну електронними даними, у яких забезпечується здійснення електронного обміну електронними даними.

Сальвадор не наздогнали. Віртуальні активи не є засобом платежу на території України і не можуть бути предметом обміну на майно (товари), роботи (послуги).

Нові правові інструменти та особливості

Щодо визначення права власності на віртуальний актив.

Право власності на віртуальний актив набувається за фактом створення віртуального активу, вчинення та виконання правочину щодо віртуального активу, на підставі норм закону або рішення суду та засвідчується володінням ключа такого віртуального активу.


Дуже цікавим і, на мою думку, суперечливим є той факт, що, відповідно до закону, учасникам ринку віртуальних активів інших, надається право самостійно визначати та встановлювати вартість віртуальних активів, за якими здійснюються операції з віртуальними активами.

Тобто, простіше кажучи під час здійснення операцій з криптовалютою, учасники на власний розсуд можуть визначити, скільки вона коштує на момент здійснення конкретної операції. Це дає можливість маніпулювати на цьому з огляду на особисті інтереси в кожній конкретній ситуації.


Легалізовано так звані "криптообмінники". Так, відповідно до закону, послугами з обміну віртуальних активів є діяльність, пов'язана з обміном криптовалюти (віртуальних активів) на інші віртуальні активи та валютні цінності, що здійснюється для третіх осіб та/або за дорученням та в інтересах третіх осіб.

Постачальники послуг з обміну віртуальних активів мають право надавати послуги з обміну віртуальних активів виключно на інші віртуальні активи або на національну валюту (гривню), а у випадках, визначених Національним банком України, - на інші валютні цінності.

Окрім цього, законом передбачається існування інших суб'єктів, які надаватимуть послуги, пов'язані з операціями з віртуальними активами, як-от:

  • послуги зі зберігання або адміністрування віртуальних активів або ключів віртуальних активів;
  • послуги з переказу віртуальних активів;
  • посередницькі послуги, пов'язані з віртуальними активами;

Здійснення кожного з цих видів діяльності можливе лише за умови отримання дозволу (на платній основі), рішення щодо надання якого прийматиметься центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері обігу віртуальних активів, що має бути спеціально створений.


Буде створено Державний реєстр постачальників послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів.

Державне регулювання обігу криптовалюти та віртуальних активів в Україні 

Я не бачу сенсу цитувати повністю норми закону, які передбачають стандартизовані повноваження, тому зазначу, на мій погляд, найважливіше.

Як я вже вище зазначав, має бути створено спеціалізований орган, який реалізовуватиме державну політику у сфері обігу віртуальних активів. До найважливіших завдань/повноважень такого органу належать:

  • захист прав учасників ринку віртуальних активів шляхом здійснення заходів щодо запобігання та припинення порушень законодавства про обіг віртуальних активів, застосування санкцій за порушення законодавства в межах своїх повноважень;
  • забезпечення та здійснення в межах своїх повноважень контролю за виконанням учасниками ринку віртуальних активів законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
  • здійснення повноважень суб'єкта державного фінансового моніторингу;
  • видає, анулює, здійснює переоформлення та видачу дублікатів дозволів на надання послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів;
  • вносить відомості про надавачів послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів, до Державного реєстру надавачів послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів;
  • встановлює обсяги, склад, строки, вимоги, порядок та стандарти звітності надавачів послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів;
  • здійснює контроль і нагляд за дотриманням учасниками ринку віртуальних активів законодавства України про обіг віртуальних активів та притягнення таких учасників до відповідальності;
  • винесення попереджень, видання розпоряджень про усунення порушень у разі встановлення фактів порушення надавачами послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів, вимог законодавства про обіг віртуальних активів у випадках та порядку, визначених цим Законом та прийнятими на його виконання нормативно-правовими актами;
  • розгляд справ про порушення надавачами послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів, та іншими особами законодавства про обіг віртуальних активів, застосування фінансових санкцій та заходів впливу, передбачених законодавством;
  • отримання в установленому законодавством порядку пояснень, інформації та документів, що стосуються діяльності надавачів послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів, від інших державних органів та учасників ринку віртуальних активів;

Вважаю за необхідне виділити важливі повноваження Національного Банку України:

  • проводить планові та позапланові інспекційні перевірки надавачів послуг, пов'язаних з обігом забезпечених віртуальних активів, які надають послуги, пов'язані з обігом звар(ВЦ)
  • визначає вимоги щодо забезпечення інформаційної безпеки та кібербезпеки постачальниками послуг, пов'язаних з обігом звар(ВЦ), які надають послуги, пов'язані з обігом звар(ВЦ)
  • застосовує заходи впливу до надавачів послуг, пов'язаних з обігом звар (ВЦ).
  • Національний банк України має право проводити планові та позапланові інспекційні перевірки надавачів послуг, пов'язаних з обігом звар(ВЦ), які є банками, філіями іноземних банків або небанківськими фінансовими установами.

Фінансовий моніторинг криптовалюти та віртуальних автівок в Україні у 2021

Законом вносяться зміни до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", а саме внесено зміни до ст. 14. Інформація, що супроводжує переказ коштів або віртуальних активів, відповідно до якої суб'єкт первинного фінансового моніторингу, що надає послуги з переказу коштів та/або віртуальних активів платнику (ініціатору переказу), повинен забезпечити, щоб усі перекази співвідносилися з переказом коштів або віртуальних активів.

  1. номер рахунка/електронного гаманця, на якому зберігаються електронні гроші (далі - електронний гаманець)/ідентифікатор у системі забезпечення обігу віртуальних активів, з якого списуються кошти, а в разі відсутності рахунка - унікальний обліковий номер фінансової операції, що дає змогу здійснити відстеження операції (далі - унікальний обліковий номер фінансової операції);

У разі ініціювання переказу в межах України з використанням електронних платіжних засобів, електронних грошей на суму, меншу ніж 30 000 гривень, або суму, еквівалентну зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті, за умови відсутності ознак пов'язаності такої фінансової операції з іншими фінансовими операціями, що в сумі перевищують 30 000 гривень, такий переказ повинен супроводжуватися щонайменше номером рахунка/електронного гаманця або унікальним номером електронного платіжного засобу платника (ініціатора переказу)/заздалегідь оплаченим

Зверніть увагу! Суб'єкту первинного фінансового моніторингу, що надає послуги переказу коштів та/або віртуальних активів платнику (ініціатору переказу), забороняється здійснювати переказ коштів/віртуальних активів у разі відсутності інформації, якою має супроводжуватися фінансова операція з переказу коштів та/або віртуальних активів. Цікаві зміни вносяться до ЗУ "Про запобігання корупції", а саме щодо декларування віртуальних активів.

Суб'єкт декларування, щодо наявних віртуальних активів, повинен зазначити такі відомості: вид активу, його найменування, розмір, вартість на дату набуття права у грошовій одиниці України, а також ідентифікатор у системі забезпечення обігу віртуальних активів, на якому містяться задекларовані віртуальні активи; інформація про верифікацію суб'єкта декларування та/або члена його сім'ї в системі забезпечення обігу віртуальних активів, зокрема надавачем послуг; дані про транзакцію з придбання таких активів, достатні для ідентифікації суб'єкта декларування, зокрема надавача послуг; дані про транзакцію з придбання таких активів, достатні для ідентифікації суб'єкта декларування.

Закон набирає чинності з дня набрання чинності законом України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування криптовалюти операцій з віртуальними активами, але не раніше дня опублікування цього Закону. Як я вже зазначав, на сьогодні нова редакція Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування криптовалюти у 2021 році та операцій з віртуальними активами в Україні у відкритому доступі відсутня. Є лише проєкт закону, який було відкликано 29.08.2019. Тож про те, коли закон повноцінно функціонуватиме питання залишається відкритим.

рекомендую до прочитання
Скасування печаток: наслідки та перспективи.

Скасування печаток в Україні. Скасування печаток для юридичних осіб

Що робити якщо потрапив в ДТП і не винен?

     У наш час автомобіль не являється предметом розкоші, а скоріше служить засобом пересування. Але…

Продаж квартири (житлового будинку)

Більшість людей впевнені, що продаж нерухомості справа складна і специфічне. У даній статті розглядається…