Публікації Процедура вирішення спорів в сфері транспортних перевезень

На сьогоднішній день сфера транспортних перевезень значним чином змінюється.

Поступове впровадження використання електронно-цифровий підпис, обмін заявки на перевезення вантажів електронної пошти, впливає на порядок вирішення спорів, які виникають у зазначеній галузі.

Важливо відзначити, що в сфері транспортних відносин досить багато елементів шахрайства, що пояснюється відсутністю процедури забезпечення грошових зобов'язань і наявності на ринку значної кількості недобросовісних контрагентів. Особливу увагу слід приділяти товариствам з обмеженою відповідальністю, які можуть декларативно заявляти про наявність статутного капіталу в розмірі двох-трьох мільйонів гривень, але не мати навіть реальної тисячі гривень на банківському рахунку.

Перевезення вантажів автомобільним транспортом

Перевезення вантажі автомобільний транспортом мається на увазі наявність чотирьох суб'єктів (вантажовідправник, вантажоодержувач, експедитор і перевізник).

При цьому, вантажовідправник або вантажоодержувач може виступати замовником перевезення вантажу, який наймає експедитора і укладає з ним відповідний договір транспортного експедирування.

У свою чергу, експедитор укладає договір перевезення вантажу вже з конкретним перевізником, який може мати в своєму штаті водіїв або бути таким самостійно. Ініми словами експедитор є логістом.

При цьому, експедитор виступає фактично посередником між сторонами, який координує весь процес і знаходиться на постійній зв'язку як із замовленням, так і перевезенням. Слід зазначити, якщо в ланцюжку відносин відсутня експедитор, то відносини між замовником і перевізником будуть регулюватися виключно договором перевезення вантажів.

У будь-якому випадку суперечки в даній сфері виникають або між перевізником і експедитором, або між експедитором і замовником. Перевізник не має права пред'являти претензії до замовника перевезення бо між ними відсутні прямі договірні відносини. Навіть в разі, коли експедитор не оплачує перевезення вантажу, перевізник не може подавати прямі позови проти замовника на підставі того, що експедитор не сплатив грошові кошти і є відвертим шахраєм або недобросовісним суб'єктом господарювання.

Абсолютно аналогічно повинен діяти і замовник. Якщо вантаж втрачений або пошкоджений, то претензії повинні пред'являтися до експедитора, а не перевізнику. Експедитор має право після відшкодування замовникові завданих збитків пред'явити претензію до перевізника за порушення умов договору перевезення вантажу, що спричинило його втрату або пошкодження.

З чого почати аналіз даної галузі

Аналіз даної галузі слід почати з договором транспортного експедирування і договором перевезення вантажів.

Порядок укладення таких договорів регламентується главою 64 і 65 Цивільного кодексу України. При цьому, важливо, що б в договорах зазначеного типу були прописані всі необхідні умови, які передбачені чинним законодавством.

Ми радимо всім суб'єктам відносин у сфері перевезень грузів особове увагу, щоб визначити зміст таких договорів. Адже вартість роботи юриста по редагуванню договорів буде безсумнівно меншою, ніж збитки, які може зазнати суб'єкт господарювання через підписання неякісних документів. Крім цього, досить одноразово скласти якісний договір і в подальшому не виникне постійні труднощі з приводу редагування окремих пунктів або проблемних ситуацій в судових інстанціях.

Як в договорі перевезення вантажу, так і в договорі транспортного експедирування, особливу увагу слід приділити:

  • за оплатою грошових коштів. Повинні бути максимально регламентовані положення про підстави для оплати; вказано, які документи повинні бути надіслані в один бік для оплати і як саме (простим письмом або ціною з описом).
  • відповідальності сторін за порушення умов договору. Повинна бути обов'язково прописана пеня та штраф за порушення покарання положень договору; розмір відсотків для безосновного користування грошовими засобами в порядку ст. 625 Гражданського кодексу України.
  • порядок обмін заявок на перевезення вантажів. На сьогоднішній день сторони ще більше всього обмінюються заявками за електронною поштою. Тому в договорі повинні бути чітко встановлені адреси електронної пошти з якої буде вестися офіційне листування між сторонами.
  • за конвертацією валют. Договір часто дотримується тем, що в рамках узгодження фігурують розрахунки в гривнях, а в конкретних заявках на перевезення вантажів виявляється еквівалент в євро або рублях. При цьому, немає ні слова про дату конвертації, а саме коли слід перевести іноземну валюту в гривню для проведення остаточних розрахувань між сторонами. Хотя практика і склалося, що така конвертація відбувається в день оформлення запитів про наявність транспортних розходів, однак суди рідко приймають таку практику за увагою, ведь договір і заявка не містять конкретних тимчасових вказівок, а довідка про наявність транспортних розходів - це односторонній документ експедитора або перевізника .

 

Основні особливості ведення договірної роботи в сфері транспортних перевезень

К веденню договірної роботи необхідно відноситися з особистим увагою. Недопустима утрата оригіналів договорів, заявок або додаткових домовленостей. Окремо слід зберігати CMR-накладні та рахунки на оплату транспортних послуг.

Найбільш популярні категорії судові суперечок в сфері перевезення вантажів є:

  • спори з приводу стягнення грошової заборгованості.
  • спори з приводу пошкодження або втрати вантажів.

Судові спори у сфері транспортних відносин розглядаються у Господарських судах за місцем нахождения ответчика. Перед подачею позовної заяви необхідно підготувати пакет документів, який включає в себе позовну заяву, договір транспортного експедирування або перевезення вантажу, заявка на конкретне перевезення і додаткові угоди до таких договорів. Після підготовки пакету документів слід сплатити судовий збір, який становить півтора відсотка від суми стягнення.

Порядок розрішень спорів за перевезенням

Строк звернення до суду за внутрішньодержавними перевезень становить три роки. Однак якщо перевезення вантажів відбувалося між певними країнами, то відносини будуть регулюватися Конвенцією про договір міжнародного перевезення вантажів автомобільним транспортом, де чітко вказано, що строк звернення до суду обмежений одним роком. Як наслідок, якщо перевезення вантажів сталася між країнами, то позивачеві необхідно поквапитися з поданням позовної заяви.

У разі звернення до суду з позовом про стягнення грошової заборгованості до замовника або експедитору, слід підготувати документи, які підтверджують доставку вантажу згідно умов договору, і докази відправки пакета документів іншій стороні для оплати. Дуже часто суди відмовляють позивачам в задоволенні позовних вимог, навіть якщо перевезення вантажу пройшла успішно, однак перевізник не направив експедитору належний пакет документів для оплати.

Чаще всього для оплати перевізника повинно бути зроблено експедитор (або експедитор повинен надіслати замовлення) оригінал счета на оплату, оригінальний СМР-накладний, оригінальний акт прийому-передачі переданих послуг, налогової накладної (у разі оплати НДС) та інших документів, передбачених договором, укладених між ними сторонами транспортних відносин. Такі документи краще всього надіслати цінним письмом з описом та зворотним повідомленням.

Крім цього, важливо вийти з попередньо переглянутого договору строку оплати, який часто починає перевірятися не з часом передачі вантажу, а відразу ж відправляючи пакети документів для оплати. Перед подачею іскового заявлення слід вивчити іну сторону предмету наявності майна. Іначе говорячи, отримати рішення суда може не скласти проблеми, тоді як таке рішення суда ще потрібно буде виконати. Якщо інша сторона не має власності власності власності на майно чи транспортні засоби, то перспектива отримати бажаний результат є дуже привабливою.

З поданням позовної заяви до суду є можливість подати і заяву про забезпечення позову шляхом накладення арешту на банківські рахунки і майно іншої сторони судового спору. Тому важливо психологічно передбачити можливу поведінку експедитора або замовника і чи не стануть вони перереєструвати своє майно на підставних осіб з метою уникнути сплати грошових коштів за рішенням суду.

Тривалість судового процесу в господарському суді в середньому становить 4-6 місяців з моменту подачі позовної заяви. У разі апеляційного оскарження судового рішення терміни стягнення можуть скласти 12-18 місяців.

Після отримання судового рішення про стягнення грошових коштів перевізник або експедитор може звернутися до приватного виконавцю за місцем знаходження боржника з метою примусового стягнення грошових коштів. В такому випадку виконавець перевірить відповідач на предмет наявності грошових коштів на рахунках, наявність рухоме і нерухоме майно. Важливо пам'ятати, що відсутність майна практично завжди свідчить про фактичну неможливість виконання судового рішення.

Що стосується втрати вантажу, то замовник перевезення повинен своєчасно звернутися в поліцію із заявою про крадіжку вантажу. Крім цього, повинні бути в наявності документи, які підтверджують дійсну вартість товару і його кількість. Крадіжка товару не звільняє експедитора або перевізника від відповідальності.

З метою визначення матеріальних збитків в разі пошкодження вантажу слід провести товарознавчу експертизу. В такому випадку оптимально звертатися в державні експертні установи. Адже робота і висновок таких установ котирується на порядок вище ніж роботу приватних фахівців.

На сьогоднішній день залогом успішної роботи у сфері транспортних відносин та перевезення грузів є якісна перевірка перевезень та експедиторів. Благо, що існує маса способів такої перевірки. Найкраще просто - перевірити ідентичну сторону на сайті “Судова влада України”, де можна удосконалитись, що контрагент не замінить в підроздільних судових спорах, а також сайти “Автоматизована система виконавчих виробництв” та “Реєстр боржників”, де можна перевірити чи є контрагент недобросовісним з точки зору наявності та невозврата боргів.

Не слід вступати відразу в довгострокових відносинах. Найкраще почати з незначних перевезень і в міру розвитку ділових відносин довірити перевезення значних і дорогих вантажів.

Порушення кримінальних справ проти шахрайських дій експедиторів або перевізників часто не дає потрібного результату. Юридичні особи з великою кількістю боргових зобов'язань найчастіше перереєстровуються на підставних засновників, а реальні шахраї (колишні засновники або директор) давно вже знаходяться в розшуку або за кордоном.

Як наслідок, радимо Вам максимально уважно ставитися до вибору партнерів і контрагентів. У разі судових суперечок найкраще звертатися до фахівців - адвокатам по веденню суперечок в сфері транспортних перевезень вантажів.

Крім запеклих судових суперечок, завжди можливо мирне врегулювання. Часто правильно складена претензія експедитору або замовнику перевезення може вирішити безліч проблем. Але при цьому, така претензія повинна підписуватися на керівником заявника, а адвокатом. Це додасть претензії солідність і важливість документа.

Наявність судового процесу в сфері перевезення вантажів чи не свідчить про те, що сторонам заборонено вступати в стадію мирного врегулювання суперечок. Мирова угода між сторонами може бути подано суду на будь-якій стадії судового процесу до моменту прийняття судом відповідного рішення.

https://riyako.com.ua/

рекомендую до прочитання
Зарахування іноземної стажу при нарахуванні пенсії

З часів початку незалежного життя українців, вони досить часто їдуть працювати за кордон. У кожного своя…

Процедура позбавлення батьківських прав

У даній статті розглядається процедура позбавлення батьківських прав, підстави для застосування судом…

Продаж квартири (житлового будинку)

Більшість людей впевнені, що продаж нерухомості справа складна і специфічне. У даній статті розглядається…

Керування автомобілем в нетверезому вигляді

Боротьба українського законодавця з нетверезим водієм - давня проблема. З одного боку - це особиста відповідальність…